Tiga Tahun di Singapura (Prolog)

Semenjak itu hingga sekarang, genaplah tiga tahun saya tinggal di kota yang indah, kubu British Empire yang termasyhur ke seluruh dunia.

Oleh Ishak Haji Muhammad

(Utusan Zaman 28 September 1940)

Dalam bulan September 1937, saya telah tiba di Singapura dan mulai bekerja dalam pejabat surat khabar Melayu iaitu Warta Malaya.

Semenjak itu hingga sekarang, genaplah tiga tahun saya tinggal di kota yang indah, kubu British Empire yang termasyhur ke seluruh dunia.

Dalam masa tiga tahun itu, berbagai2 perkara telah berlaku, berbagai2 perubahan telah jadi. Dunia sedang berperang, kota London diserang siang malam oleh Nazi, negeri-negeri Holland, Belgium dan Perancis jatuh dan ditaklukkan oleh Jerman.

Sedang dalam Tanah Melayu inipun tidak kurang menerima berbagai2 kejadian dan perubahan. Persatuan2 dan kesatuan2 Melayu ditubuhkan lepas di sebuah negeri di sebuah negeri pula.

Saya dan beberapa orang rakan sejawat saya telah berhenti daripada syarikat surat khabar yang terkenal kerana berkhidmat dalam syarikat Melayu Jati dan menjayakan surat khabar dan majalah yang berdasarkan Kebangsaan Melayu.

Oleh sebab itu saya terfikir harus ada gunanya jika saya ceritakan pengalaman2, perhatian dan pandangan2 saya sebagai seorang wartawan dalam masa tiga tahun yang lalu itu.

Mulanya saya bercadang hendak menyusun kisah pengalaman2 saya itu dijadikan buku tetapi apabila saya fikirkan semula baik2 maka saya dapati lebih munasabah disiarkan berturut2 dalam majalah ini sahaja supaya dapat dibaca oleh beribu2 pembacanya sebelum terlewat masanya kerana jika dijadikan buku, harus terlambat keluarnya dan harus pula sedikit sahaja orang2 yang dapat membacanya sebab barangkali mahal harganya.

Tambahan pula, ketua pengarang majalah ini bersetuju dengan cadangan saya kerana sementara itu bolehlah saya mengatur dan mengarangkan suatu cerita rekaan2 baharu untuk bacaan tuan2 sekalian.

Dengan seboleh2nya, saya akan susunkan kisah ini dengan ringkas dan tiada menyebutkan perkara2 yang tiada kena-mengena dengan ilmu.

Dalam bahagian yang pertama, saya akan salinkan setengah daripada surat2 daripada Warta Malaya kepada saya dan pengalaman2 saya ketika baharu2 tiba di Singapura.

Tunggu minggu akan datang!

Leave a comment

Design a site like this with WordPress.com
Get started