Tiga Tahun di Singapura (3/4)

Saya sudah tiga tahun lebih tinggal di bandar yang besar ini dan sebagai seorang wartawan saya boleh mengaku ada mengetahui hal ehwal pergaulan, perhubungan dan persaudaraan kaum Islam berbagai2 bangsa di sini.

Oleh Ishak Haji Muhammad

(Utusan Zaman 19 Oktober 1940)

ADAKAH SEBENARNYA KAUM ISLAM SINGAPURA BERPECAH2?

Pada masa sekarang, bukan sedikit orang2 Melayu dan orang Islam yang bukan Melayu di luar Singapura yang terpedaya oleh fitnah atau perkhabaran2 yang karut yang mengatakan kononnya kaum Islam dalam Singapura mudah berpecah-belah disebabkan oleh Kesatuan Melayu, pergerakan kebangsaan Melayu dan surat khabar yang dikeluarkan oleh orang Melayu.

Orang2 yang terpedaya itu bukannya sahaja orang2 yang bodoh dungu, budak2 sekolah atau perempuan2 tua tetapi tuan2 haji, imam, kadi, guru2 sekolah, pegawai2, tuan2 Syed dan Syeikh.

Kononnya orang2 Arab tidak bertegur dengan orang2 Melayu, kaum Indian Islam tidak campur dengan kaum Arab dan Melayu.

Kononnya lagi Kesatuan Melayu memecah2 Islam, pergerakan kebangsaan Melayu membawa kebinasaan.

Tetapi adakah benar kepercayaan yang demikian itu? Adakah sebenarnya kaum Islam di Singapura berpecah-belah? Adakah betul pergerakan kebangsaan Melayu membawa kepada kebinasaan sebagaimana yang dikatakan oleh satu dua surat khabar yang tertentu itu? Adakah betul Kesatuan Melayu Singapura menyebabkan kaum Islam dalam Singapura berpuak2? Jawabnya—satupun tidak benar. Semuanya bohong semata2 fitnah yang sehabis2 karut. Cakap2 yang demikian itu dusta dan lebih merbahaya daripada diayah2 dan seribu bom Nazi.

Dalil2nya atau alasan2 maka saya katakan begitu banyak dan boleh disaksikan pada tiap2 hari, pada sebilang waktu jikalau mata seseorang itu digunakan bagi memandang dan memerhatikan perkara2 yang suci lagi benar.

Betapa boleh dinafikan! Dalam mana2 masjid dan surau pada tiap2 hari siang dan malam, pada sebilang waktu orang2 Islam daripada berbagai2 bangsa, rupa dan warna ada bersama2 menyembah tuhan yang esa.

Di tengah jalan, dalam bas, dalam lorong di mana2 juapun orang2 Islam berjumpa di antara satu dengan lain mengangkat salam dan berjabat salam dengan kasih mesra seperti biasa juga.

Di majlis2 kenduri atau jamuan—sama ada diadakan oleh orang2 Melayu atau orang2 Arab atau orang2 Indian maka adalah orang2 Islam berbagai2 bangsa bercampur gaul dengan baik dan mesra.

Di majlis2 perkahwinan adalah tuan2 Syed, Syeikh, Wan, Tengku, Sharifah, Melayu dan Arab menghadirinya.

Jikalau ada orang Arab bersyarah di mana2 masjid, persekutuan atau dewan adalah beratus2 orang Melayu yang mendengarnya.

Surat2 khabar Melayu yang dikeluarkan oleh saudagar2 Arab maka orang2 Melayu-lah yang membacanya, yang mengarangkannya dan melakukannya. Begitu juga ada orang2 Arab dan India yang membaca suratkhabar Utusan Melayu, Majlis, Utusan Zaman yang diterbitkan oleh orang2 Melayu sendiri.

Dalam sekolah2 Arab, anak2 bangsa Melayu-lah yang banyak mengaji. Di kedai2 Arab tidak kurang disinggahi oleh orang2 Melayu yang membeli kain, minyak sapi dan lain2 lagi.

Joget2 Melayu masih lagi dipajak oleh hartawan2 Arab dan Indian atau persekutuan2nya.

Jikalau ada gambar2 Arab maka siapakah yang banyak sekali menontonnya selain daripada orang2 Melayu lelaki perempuan, tua dan muda.

Jikalau seorang Arab atau Indian mati maka siapakah yang lebih ramai mengiring jenazahnya?

Tiadalah bicara saya adakah tulisan dan perkataan2 saya ini dipercayai oleh orang2 yang membacanya sama ada Arab, Melayu atau Jawi Pekan.

Tetapi manakah satu dalil, tanda atau saksi yang menunjukkan kaum Islam dalam Singapura telah berpecah dan berpuak2 disebabkan oleh Kesatuan Melayu atau pergerakan kebangsaan Melayu?

Saya sudah tiga tahun lebih tinggal di bandar yang besar ini dan sebagai seorang wartawan saya boleh mengaku ada mengetahui hal ehwal pergaulan, perhubungan dan persaudaraan kaum Islam berbagai2 bangsa di sini.

Yang sebenarnya, perhubungan di antara kaum Islam dalam Singapura tidak pernah dapat seperti sekarang, bahkan persaudaraan mereka itu bertambah2 mesra dan pergaulannya makin baik dari sehari ke sehari.

Habis jikalau sudah begitu, tuan2 harus pula bertanya iaitu bagaimana timbulnya fitnah atau kepercayaan seperti ini?

Jawabnya mudah sangat. Di antara orang2 Islam yang bukan bangsa Melayu dan juga di antara orang2 Islam bangsa Melayu ada banyak yang tidak berkenankan pergerakan kebangsaan, yang cemburu kepada Kesatuan Melayu Singapura dan persatuan2 Melayu yang lain.

Adapun sebab2nya mereka itu tidak sukakan pergerakan kebangsaan Melayu dan cemburukan Kesatuan Melayu dan persatuan2 Melayu tiadalah payah saya terangkan.

Saya cuma mahu katakan bahawasanya adat dunia memang begitu. Nasib bangsa melayu memang begitu. Apabila mahu bangun ditekan orang, apabila mahu bergerak disekat orang. Sudah empat ratus tahun lamanya mereka itu merasa tanggungan yang demikian itu didesak2, ditipu, dikecek, dibelit, diperdaya, disesatkan dan dianiayakan oleh orang2 yang bukan bangsa Melayu.

Tetapi bak kata seorang pendeta: Perasaan sesuatu bangsa itu berkeadaan seperti spring. Makin kuat ditindih atau ditekan akan dia, maka bertambah kuat ia akan melambung.

Sifat bangsa Melayu pula seperti emas. Makin dibakar, dilayur dan disepuh maka bertambah halus ia. Bahkan besi yang keras pejal itu tidak akan didapati melainkan setelah dititik dan kuat oleh tukul yang besar.

Perasaan kebangsaan umat Cina tidakkan terserlah dan pergerakan kebangsaannya tidak terbit terang seperti sekarang jika negerinya tidak diserang oleh Jepun. Demikianlah juga lain2 bangsa dan begitulah juga yang sedang berlaku kepada umat bangsa Melayu.

Saya katakan sekali lagi bahawasanya kaum Islam di Singapura tidak berpecah-belah dan tidak berpuak2.

Hanya ada seperkara yang sebenarnya luar biasa telah berlaku di Singapura semenjak tiga empat tahun yang lalu iaitu kaum Melayu Singapura tidak mahu berkepalakan atau berketuakan orang2 yang bukan Melayu dalam apa pergerakannya juapun.

Adapun sebab2nya maka kaum Melayu berbuat begitu ada banyak. Saya dapat ketahui setengah daripada sebab2nya itu semenjak saya tinggal di Singapura. Yang telah terjadi terdahulu daripada itu seperti dalam masa menyambut hari kemahkotaan baginda King dan sebagainya itu tak payah saya sebutkan.

Daripada cerita pengalaman2 saya selama tiga tahun di Singapura, tuan2 akan dapat mengetahui setengah daripada sebab2nya maka kaum Melayu tidak mahu berketuakan atau berkepalakan orang2 Islam yang bukan Melayu dalam pergerakan2 ilmu berkenaan dengan kaum Islam. Satu daripadanya ialah orang2 Islam yang bukan Melayu mendahulukan pujian2 dan pangkat daripada pekerjaan yang dibuatnya. Mereka berebut2 mencari nama.

Setelah enam tujuh bulan lamanya saya di Singapura, maka banyaklah orang2 Melayu yang saya kenal. Beberapa orang muda Melayu yang sebaya dengan saya telah menjadi kawan2 yang baik. Orang2 muda ini kerap kali berbahasa “Habib atau Tengku” kepada saya.

Mulanya saya tidak faham apa maksud mereka itu dan saya menyangka mereka itu tersalah.

Tetapi tidak berapa lama lepas itu saya mengertilah iaitu maksudnya menyindir2 atau mengejek2 sebab saya bekerja dengan Arab. Bahkan pada suatu masa seorang daripadanya telah menghadiahkan saya sebutir songkok tarbus.

Saya bertanya mengapa kawan2 saya itu nampaknya tidak sukakan Arab.

“Kita bukan tidak sukakan Arab sahaja tetapi juga D.K.K.” kata seorang daripadanya.

D.K.K. | Apa itu D.K.K.? Bertanya saya dengan pelik.

Darah Keturunan Keling—jawab mereka itu. Itulah kali yang pertama saya mengetahui makna D.K.K. iaitu kira2 dalam bulan Mei tahun 1938. Pada masa sekarang, makna D.K.K. itu dierti oleh orang Melayu di serata Malaya hatta budak2 pun.

Saya telah berusaha bertanya apa sebab2nya maka anak2 muda Melayu Singapura tidak sukakan Arab. Mereka itu telah menerangkan dan menunjukkan sebab2nya.

Di sini tidak payah disebutkan satu persatu kerana pada masa sekarang boleh dikatakan semua orang Melayu Jati yang bersemangat dan berperasaan kebangsaan sudah mengetahuinya. Tetapi satu daripadanya ialah orang2 Arab atau D.K.K. suka memandai-mandai dalam hal orang Melayu dan mencari nama daripada jasa orang Melayu. Satu daripada contohnya ada terbayang dalam cerita yang benar berkenaan dua orang gadis Islam yang saya siarkan semula di bawah ini:—

Cemas Kahwin

Dalam bulan Julai tahun 1938, kaum Islam Singapura telah tergempar disebabkan oleh dua orang gadis Islam (bangsa Melayu) yang kononnya telah masuk Serani yakni agama Kristian.

Bunyi siaran yang pertama dalam Warta Malaya berkenaan dengan hal itu adalah seperti berikut:—

“Di antara seorang Arab berjalan balik ke rumahnya melalui Geylang Road pada pukul satu malam, kedengaranlah kepadanya suara bertengkar di antara dua gadis dengan seorang Cina beca, lalu ia mendapatkan mereka yang bertengkar supaya mengetahui halnya. Maka dilihatnya salah seorang gadis itu memberi kepada Cina itu sebiji kancing bajunya yang agak berharga mahal jadi tambang beca tetapi Cina itu enggan menerima kerana ia berkehendakkan dua butir kancing gadis itu.

Maka orang Arab itu bertanya: Apa halnya ini. Lalu salah seorang gadis itu menjawab bahawa keduanya telah lari dari sebuah sekolah Kristian ketika sekolah itu alpa dan sekolah itu me-Nasrani-kan sesiapa yang mengaji dan diam di sekolah itu lalu dikhabarkannya pula halnya dengan Cina beca itu. Maka orang Arab itu dengan serta merta mengeluarkan duit memberikan tambang beca itu dengan secukupnya dan kedua2 gadis itu dibawanya balik ke rumahnya hingga pagi.

Pada keesokan paginya, orang Arab itupun pergi ke rumah pasung mengadukan hal itu lalu pihak polis bertalipon kepada sekolah Kristian yang gadis2 itu tadi lari daripadanya itu. Maka dengan segera ketua atau pengelola sekolah itu datang ke rumah pasung meminta supaya kedua2 gadis itu diserahkan kepadanya padahal kedua2 gadis itu sentiasa menangis berhamburan air mata boleh jadi takut dipulangkan semula kepada sekolah me-Nasrani-kan itu. Setelah bertengkar panjang di antara orang Islam itu dengan ketua sekolah itu berkuat hendak melepaskan kedua2 gadis itu juga tetapi ketua itu enggan melepaskan dengan mengatakan kedua2nya belum cukup umur menurut undang2 dalam sangkaannya dan ia sedia melepaskan apabila seorang Islam mengaku berkahwin dan memelihara gadis2 itu. Maka orang Arab itupun sanggup berkahwin lalu membuat surat akuan berkahwin dengan gadis yang berumur lebih itu dan dengan jalan ini telah dapatlah ia melepaskan gadis yang besar itu daripada dibawa balik ke sekolah tadi.

Adapun gadis yang kecil itu telah dibawa balik ke sekolah itu kemudian kedengaran pula gadis kecil itu dihantar ke rumah sakit kononnya oleh kena teruk.

Di sini fikirlah entah kena belasah di sana sebab lari itu agaknya bagaimana terlebih dahulunya kononnya ia telah lari dan telah dibawa balik ke sekolah itu dan ditutup di tempat gelap.

Perihal ini telah diketahui oleh Yang Mulia xx Syed Muhammad bin Ahmad Alkaff, Yang Berhormat Captain Nur Muhammad Hashim, Yang Mulia ustaz Syed Abdullah bin Yahya dan Yang Berbahagia Haji xx Shah. Lalu tuan2 yang berbudi itu mengambil berat hal ini dan beberapa kali telah berjumpa dengan pihak sekolah seruan Kristian dan berjumpa sendiri dengan gadis ini di rumah sakit kerajaan dan setelah berbahas dengan panjang lebar, maka pihak sekolah itu suka menyerahkan gadis itu jika dengan timbangan pihak yang berkuasa dan Yang Mulia xx Syed Muhammad Alkaff mengaku membawanya diam di rumahnya yang permai itu.

Yang demikian penganjur2 Islam yang terbilang itu sekarang sedang sibuk dengan bersungguh2 supaya berjaya gadis itu dikeluarkan dari rumah sakit, dilepaskan daripada sekolah Kristian dan dikekalkan di tangan orang Islam dan dalam belaan Islam dengan cukup belaan.

Demikianlah rupanya lembaga2 Kristian itu sentiasa berusaha dengan berbagai2 tadbir dan helah dengan tujuan menarik orang2 dan anak2 kita Islam kepada agama Kristian dan disyukurkan atas jasa dan khidmat Islam daripada Jami’at al-Dakwah al-Islamiyyah dan penganjur2 Islam yang terbilang itu.”

Perkhabaran di atas ini sepanjang ingatan saya telah diterima daripada seorang Arab, disusun dan disiarkan oleh salah seorang pengarang2 Warta Malaya yang tertua sebelum disiasatnya lebih dahulu.

Sebagaimana yang saya telah katakan di atas tadi bahawa perkhabaran itu bukan sahaja menggemparkan kaum Islam tetapi juga menimbulkan berbagai2 pertanyaan dan sungutan.

Saya telah pergi menyiasat perkara itu, mengambil keterangan daripada orang2 yang mengetahui di daerah Geylang, pergi ke rumah Salvation Army di River Valley Road, ke Po Leung Kuk dan berjumpa tuan pengawal budak2 dan gadis2 di xx.

Seorang daripada dua gadis itu bernama Puteh binti Muhammad telah berkahwin dengan I. Usman bin Muhammad, seorang muda bangsa Melayu. I. Usman inilah yang telah menolong kedua2 orang gadis itu bukannya seorang Arab sebagaimana yang tersiar pada mulanya.

Gadis yang seorang lagi itu bernama Salmah. Ia telah dihantar oleh pihak2 yang berkuasa ke Po Leung Kuk. Saya dengan I. Yusof bin Ishak (pada masa itu Setiausaha Kesatuan Melayu dan sekarang manager Utusan Melayu Press Limited) telah pergi menyiasat hal gadis itu dari suatu punca ke suatu punca hingga dapat keterangan2 yang memuaskan hati. Kerana cerita itu benar, pelik, sedih dan mengandungi pelajaran yang baik maka eloklah saya perturunkan semula dan saya percaya pembaca2 tentu tiada akan meluat membacanya sekali lagi—demikian bunyinya:—

“Berkenaan dengan kisah dua orang gadis Islam yang di-Nasrani-kan itu sebagaimana yang telah tersiar di dalam Warta Malaya keluaran 13 dan 16 Julai maka seorang daripadanya bernama Puteh binti Muhammad telah berkahwin dengan seorang muda Melayu bernama Usman bin Muhammad.

Berkenaan dengan yang seorang lagi itu yang dikatakan bernama Salmah maka wakil khas kita bersama2 dengan seorang pegawai Kesatuan Melayu Singapura telah menyiasat sekali lagi dan telah didapati perkhabaran2 yang lebih panjang lagi terang seperti yang tersebut di bawah ini.

Wakil2 khas kita telah pergi ke River Valley Road ke sebuah rumah tempat tinggal gadis2 yang tiada mempunyai sanak saudara atau penjaga yang dikelolakan oleh Salvation Army Bahagian Perempuan.

Mengikut kenyataan yang diberi oleh misi yang menjaga tempat itu kononnya Salmah ialah seorang gadis kacukan, bapanya seorang Keling dan ibunya seorang perempuan Melayu.

Dari kecil hingga berumur lebih kurang tujuh tahun maka Salmah tinggal bersama2 dengan ibunya di Johor Road, Singapura. Kemudian daripada itu Salmah telah diberikan oleh ibunya kepada seorang perempuan Jawa bernama Umi.

Umi kononnya telah menjualkan Salmah kepada seorang Cina bagi persundalan maka kononnya Cina itu telah menyeksa dan memukul akan Salmah.

Barangkali kerana tak deritakan azab sengsara maka Salmah telah lari daripada kawalan Cina itu lalu melara melarat merata2 bandar Singapura. Kononnya telah berjumpa dengan seorang Arab lalu meminta pertolongan daripadanya tetapi kononnya Arab itu telah merosakkan maruah gadis yang malang itu.

Mengikut ceritanya kemudian daripada itu, maka Salmah pun dibawa ke Rumah Sakit Besar berubat dan setelah ia sihat maka dibawa oleh pihak yang berkuasa (xx) ke Po Leung Kuk hingga ia berumur lima belas tahun lebih kurang. Tetapi disebabkan dalam Po Leung Kuk itu kebanyakannya gadis2 Cina maka Salmah telah dipindahkan ke rumah gadis2 miskin di bawah jagaan Salvation Army Bahagian Perempuan di River Valley Road kira2 pada awal bulan Februari tahun ini.

Mengikut kata misi yang menjaga rumah gadis2 miskin itu maka Salmah dan Puteh binti Muhammad telah lari daripada rumah itu pada akhir bulan Jun.

Sebagaimana yang telah termaklum maka Puteh binti Muhammad telah berkahwin tetapi Salmah telah dibawa balik ke rumah gadis2 miskin itu.

Pada 7 haribulan ini (Julai 1938) kerana barangkali ditakuti Salmah akan lari sekali lagi, maka ia telah dipindahkan semula ke Po Leung Kuk. Misi itu mengatakan juga Salmah telah tinggal di rumah gadis miskin itu di bawah jagaannya selama lebih kurang lima bulan dan ia telah diajarkan ilmu jahitan2, merenda dan menekat dengan tujuan supaya ia mendapat sesuatu pekerjaan bagi penghidupannya.

Kedua2 gadis Islam yang dikatakan telah di-Nasrani-kan itu mengikut kenyataan misi yang menjaganya itu jahil di dalam pengetahuan sebarang apa agama jua dan telah diajarkan ilmu agama Kristian.

Wakil khas kita telah pergi ke Po Leung Kuk di York Hill bersama2 dengan rakannya seorang pegawai Kesatuan Melayu tetapi kerana tiada mempunyai surat kebenaran masuk daripada pihak yang berkuasa maka wakil khas kita tidak dapat masuk berjumpa dengan Salmah.

Mengikut kata orang yang menjaga pintu Po Leung Kuk (xx bangsa Jawa) maka tiadalah seorang penganjur atau ketua Islam yang telah melawat berjumpa dengan Salmah padahal perkhabaran2 berkenaan dengannya telah xx dan heboh dalam Singapura.

Meskipun begitu maka pada petang ini wakil khas kita akan berjumpa dengan tuan Bingham(?), penolong pengawal Cina, meminta kebenaran daripadanya melawat ke Po Leung Kuk berjumpa dengan Salmah dan berjaya maka kisah yang xx panjang berkenaan dengan azab sengsara kehidupan gadis Islam itu”.

Demikianlah lagi perkhabaran dan berita2 berkenaan dengan gadis Islam itu terbit daripada penyiasatan saya. Bersama2 dengan A. Yusof bin Ishak juga saya telah berjumpa dengan tuan R. P. Bingham(?) kerana meminta kebenaran masuk ke Po Leung Kuk bertemu dengan gadis Salmah.

Dengan lemah lembut, tuan itu telah menolak permintaan kami tetapi kerana kuat hendak berjumpa dengan Salmah maka saya telah menawarkan diri saya suka hendak berkahwin dengan gadis itu.

Setelah disiasatnya hal diri saya, berapa gaji dan umur saya maka tuan Bingham(?) telah mengatakan bahawa ia percaya gadis Salmah akan sukakan saya lalu ia mengatakan bolehlah kami berjumpa lagi dengannya dua minggu di belakang.

Hala balik dari pejabat xx, rakan saya telah tergelak besar serta bertanya sungguhkah saya mahu berkahwin dengan gadis itu.

Saya menjawab mengatakan sesungguhnya—bukan olok2. Bahkan pada masa itu hati saya telah berdebar2 kerana sangka saya tentulah betul2 tuhan hendak jodohkan saya dengan gadis itu.

Tetapi alangkah kecewanya saya apabila mendengarkan lebih kurang sepuluh hari kemudian daripada itu gadis Salmah telah berkahwin dengan orang lain. Bagaimanapun saya berbaik2 mengucap syukur kepada tuhan kerana kedua2 gadis itu telah selamat hingga sekarang. Maka itulah kali yang pertamanya saya cemas2 jadi mempelai di Singapura. Kemudian itu daripada tiga kali lagi saya hampir2 berkahwin di Singapura iaitu yang keduanya dengan seorang penjual atau pelayan kedai di Pasar Melayu, kali yang ketiganya dengan seorang guru sekolah Melayu. Tetapi hingga sekarang saya masih bujang juga. Jodoh belum ada apa boleh buat.

Kemudian daripada menyiasat kejadian dua orang gadis Islam itu saya telah diperkenankan masuk Kesatuan Melayu Singapura.

Semenjak saya masuk Kesatuan Melayu di akhir tahun 1938 maka makin banyaklah orang2 Melayu yang saya kenali kerana saya beberapa kali telah dibawa oleh ahli2 jawatankuasa Kesatuan Melayu melawat kampung2 Melayu, menghadiri majlis2 syarahan yang diatur olehnya, melawat ke Pulau Sudong, tempat askar Melayu Changi dan lain2 lagi.

Dalam tahun 1939, saya telah dilantik menjadi seorang ahli jawatankuasa Kesatuan Melayu dan pergaulan saya dengan kaum Melayu Singapura bertambah2 rapat.

Saya telah mendapat berbagai2 pengalaman yang baharu, pelajaran dan latihan2 yang baik daripada percampuran saya dengan ahli2 dan pegawai2 Kesatuan Melayu. Dalam majlis2 mesyuarat jawatankuasa Kesatuan, saya jarang2 bercakap kerana saya lebih suka memerhatikan ahli2 yang lain bercakap memberi buah fikiran, mendatangkan sesuatu syor dan berbahas di antara satu dengan lain.

Perhatian dan pandangan2 saya berkenaan dengan pertubuhan dan perjalanan Kesatuan Melayu tiada elok disiarkan di sini kerana saya bercadang hendak menyusunkannya jadikan kandungan buku.

Di awal tahun ini dalam Mesyuarat Agung Kesatuan Melayu Singapura, kerana tidak ada seorangpun daripada anak2 muda Melayu Singapura yang sanggup menjadi Setiausaha, maka saya dengan malangnya telah dipilih menjadi Setiausaha yang Kehormat padahal ahli2 KMS sekaliannya cukup tahu bagaimana beratnya tanggungan2 saya yang sedia ada sebagai seorang sidang pengarang Utusan Melayu akan tetapi apa boleh buat, mahu tak mahu terpaksalah saya terima juga dan hingga sekarang.

Bagaimanapun saya syukur kepada tuhan kerana semenjak saya menjawat pekerjaan Setiausaha KMS ini, berbagai2 pelajaran dan pengetahuan lagi saya telah dapat. Pelajaran dan pengetahuan itu amat berguna bagi saya dalam pergerakan2 kebangsaan yang akan datang.

[Dalam sambungan yang akan datang, saya akan ceritakan apa yang telah berlaku sebelum Utusan Melayu diterbitkan. Bagaimana saya dan rakan2 saya berunding, mengatur langkahan2 baharu].

Leave a comment

Design a site like this with WordPress.com
Get started