Wacana Naratif Malaysia oleh Ehsan Shahwahid

Pembentangan ini akan membahaskan perihal kebebasan beragama menerusi perspektif ‘Critical Muslim Studies.’ Perspektif yang baharu ini dapat membantu untuk mencermati dengan lebih halus mengenai kerumitan hubungan antara agama dengan dimensi sosial yang lain.

SIRI PEMBENTANGAN HANG NADIM [5/2020]

Kebebasan Beragama: Suatu Perspektif ‘Critical Muslim Studies’

Penyampai: Ehsan Shahwahid, IRF
Masa: 10 pagi – 12 tengahari
Tarikh: 5 Mac 2020 (Khamis)
Tempat: Bilek Mesyuarat LESTARI, Bersebelahan Bangunan IKMAS, UKM
Semua dialu-alukan hadir

Abstrak:

Pembentangan ini akan membahaskan perihal kebebasan beragama menerusi perspektif ‘Critical Muslim Studies.’ Perspektif yang baharu yang dikembangkan oleh kalangan pemikir yang berpusat di University of Leeds ini dapat membantu untuk mencermati dengan lebih halus mengenai kerumitan hubungan antara agama dengan dimensi sosial yang lain. Selain itu, pembentangan ini akan turut meninjau bagaimana perspektif ‘Critical Muslim Studies’ ini bukan sahaja menyelongkar ketirisan pemikiran beberapa gerakan dalam kalangan Muslim, akan tetapi turut mengkritik kecetekan pemikiran Barat dalam menelaah tabii dunia Muslim.

Biodata:

Ehsan Shahwahid merupakan koordinator Islamic Renaissance Front (IRF). Beliau menerima pendidikan dalam MA (Sosiologi dan Antropologi) dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) selain turut memperoleh tahap pendidikan yang sam dari Universiti of Leeds dalam kajian mengenai agama. Bidang penyelidikan beliau adalah mengenai gerakan muslim dan kebebasan beragama.

Lokasi:

Bilik Mesyuarat LESTARI
Bersebelahan Bangunan Institut Kajian Malaysia & Antarabangsa (IKMAS)
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
43650 Bandar Baru Bangi
SELANGOR DARUL EHSAN

Leave a comment

Design a site like this with WordPress.com
Get started